Biografie

De kunstenaar Louis Weijts werd bekend door o.a. portretten, circusfronten (Mikkenie, Suecia), reclame voor Liga (de bekende kinderkopjes), carnavalsplaten en -wagens. Daarbij heeft hij een unieke stijl ontwikkeld in zijn vrije werk, gebaseerd op het "ritme"; dit is verwant met werk van Ernst Fuchs (vriend van Dali) en andere grote meesters van de nieuwe tijd.

Louis Weijts werd op 5 September 1905 te Bergen op Zoom geboren en woonde eerst als kind naast het oude stadhuis in het Sint Annastraatje, waar zijn vader een meubelmakerij had, en vanaf 1920 tot zijn dood in 1995 in de Auvergnestraat 20.
Van 1919 tot 1928 krijgt Louis teken- en schilderles van George van Raemdonck (1888-1966) in Halsteren en bezoekt hij één jaar de Academie in Antwerpen.
Van 1933 tot 1936 bekwaamt hij zich in het pentekenen via een schriftelijke cursus van The Press Art School in Londen.
Van 1940 tot 1947 volgt hij dagelijks schilderlessen naar levend model aan de Kunstacademie te Rotterdam; zijn leermeesters waren hier Herman E. Mees en David Boutz. Vooral van de laatste heeft Louis het portretschilderen geleerd.
Louis Weijts exposeert voor het eerst in 1937, tezamen met de leden en leerlingen van Kunstkring Bosschaert. Ondanks de positieve kritieken die hij krijgt en de veelbelovende carrière die hem wordt toegedicht, treedt hij daarna zelden - en dan altijd met enkele stukken - met zijn vrije werk naar buiten.
In zijn tijd was in Nederland de vernieuwing in de beeldende kunst erg in zwang, zoals de Cobra groep. Het abstracte karakter daarvan lag Louis niet zo, hij wilde in zijn eigen creaties altijd herkenbare vormen, zo goed mogelijk naar de natuur, behouden. Daardoor beschouwde hij zichzelf niet behorend bij de gevestigde moderne kunstbeweging en ging zijn eigen weg, wat de wellicht zijn aarzeling om naar buiten te treden verklaart.
Het liefst werkte hij in het groot: de circusfronten en de Vastenavond-allegoriën zijn daar voorbeelden van. Verder vond hij het werken in zwart/wit aantrekkelijker dan in kleur, hoewel de Vastenavondwagens met al hun kleurrijke variaties ruim gelegenheid boden aan zijn grenzeloze fantasie. Zijn ideaal was het combineren van zijn "Fantastic Art" met de Vastenavond-werken.
In 1995 is in het Markiezenhof een grote overzichtstentoonstelling van Louis Weijts gehouden ter ere van zijn 90ste verjaardag. Bij deze gelegenheid is een boekje uitgegeven met de titel "Alleen waarde wint" , door Drs. Johanna Jacobs, conservator van het Markiezenhof, uitgegeven door boekhandel Quist, ISBN 90 735 4807 1. Hierin is veel informatie over de kunstenaar en zijn werk opgenomen; zie afbeelding onderaan.

De werkwijze van Louis Weijts was altijd zeer uitgebreid door zijn voorstudies en variaties op het onderwerp, die vaak zeer nauwkeurig werden uitgewerkt en op zichzelf eigenlijk al complete kunstwerken zijn. Zo ontwierp hij bijvoorbeeld voor de Vastenavond wagens zo'n 3 tot 5 variaties, waaruit dan gekozen kon worden, wat vaak niet eenvoudig was! Als de keuze gemaakt was werd vaak een maquette op schaal geboetseerd, zodat de wagenbouwers een 3-dimensionaal model hadden. Zelf boetseerde hij graag mee aan de wagens zelf tot 1965, waarna er in kustharsschuim werd gewerkt, waarover hij zeer enthousiast was: "Je kunt er zo lekker in snijden"!

Naast zijn werk was Louis Weijts ook zeer geïnteresseerd in metafysica, Oosterse wijsheid en literatuur.
Ook in reproductiemethoden was hij geïnteresseerd; zo had hij jarenlang een steendrukpers in huis, waarmee hij in de jaren 60 tal van litho's maakte, zoals de bekende "Muzikantjes", die hij vervolgens inkleurde met waterverf. In de jaren 20 werden de etsen gemaakt, waarvan de bekende "Karikaturale kop" uit 1930 het hoogtepunt is, een karikatuur van hemzelf en van zijn leraar George van Raemdonck.

Leraar David Boutz (1885-1955)

Van dit boekje heb ik nog enkele exemplaren; prijs: € 15

Maak jouw eigen website met JouwWeb